Главният прокурор: В този вид Механизмът за сътрудничество и проверка е вреден за България

Сотир Цацаров и Борис Велчев посочиха виновник за провала на делата за корупция - МВР и ГДБОП
29-02-2016; категория: Новини; автор: Галина Гиргинова;

Syd

Главният прокурор Сотир Цацаров и предшественикът му на поста проф. Борис Велчев са на мнение, че съдебната реформа трябва да започне от МВР и ГДБОП. Това стана ясно от изказванията им по време на конференция в Юридическия факултет на СУ “Св. Климент Охридски”, посветена на 120-годишнината от приемането на наказателния закон у нас, на която присъстваха и председателят на Върховния касационен съд Лозан Панов, председателят на Народното събрание Цецка Цачева и вицепремиерът и министър на образованието Меглена Кунева.

„Изкушение е да се говори за съдебна реформа, напоследък говорят всички и колкото по-малко разбират от това, което трябва да се случи, толкова по-шумно настояват за нея“, заяви председателят на Конституционния съд Борис Велчев. И допълни: „Само слепи хора могат да си мислят, че съдебната реформа не започва от МВР. Ако ние не създадем условия да се разкриват престъпления, няма защо да се сърдим след това, че няма добри разследвания, респективно и наказани. Искам да попитам г-н Цацаров щастлив ли е от бройката разкрити корупционни престъпления по високите етажи на властта? Разкриват се шумно по вестници, по телевизии, но тогава, когато става за професионално разкрито корупционно престъпление, позволяващо ефективно разследване след това, случаите са много редки. Не искам да кажа колко редки, защото се страхувам, че е държавна тайна”.

По думите му общата част на Наказателния кодекс е добра, но трябва да се мисли за промени в особената част на кодекса, тъй като е прекалено остаряла. “Съдебната реформа не трябва да ни кара да живеем в свят на лозунги, а да търсим прагматични решения, за да възстановим вярата на хората в това, което правят правоохранителните органи”, добави Борис Велчев.

Той бе подкрепен от Сотир Цацаров, според който „сегашните времена са бурни, те са бурни, защото едни са обвинявани за поддръжници на статуквото, други настояват за реформа, а трети настояват откровено за революция“ (репликата на Цацаров реферира към изказването на бившия министър на правосъдието Христо Иванов от събота, по време на шествието, организирано от Инициатива „Правосъдие за всеки“. Това, по думите му, се отразява и върху цялата законодателна дейност на Народното събрание. Цацаров каза, че винаги, когато изменения НПК и НК са правени на парче, са под натиска на конюнктурата или под политически натиск и конкретен повод. Обществените очаквания пък са винаги за „тежко, строго правосъдие“. Той призова да се стигне до разумни изменения с участието на действащи юристи и научната мисъл.

По отношение на съдебната реформа Цацаров повтори тезата си: „Независимо от всички било то искрени, било то режисирани пропагандни слова – ключът към съдебната реформа не е единият член на прокурорската колегия. Ако това спасяваше всичко това, което се случва в момента и беше панацеята за всичко – не единият, всичките да ги бяха взели, само и само да има спасение”. И поиска „да спрем с това изкуствено противопоставяне“ и всеки да си понесе отговорността – и прокуратурата, и съдът. „Трябва да спрем с изключително вредната теза за грешната, неумелата, неможещата прокуратура и всезнаещият съд, който се намира във висините“, коментира главният прокурор.
По думите му трябва да се разбере, че съдебната реформа е Закон за съдебната власт, процесуални закони, мотивирани, обучени кадри. „Съдебната реформа не е брой на членове в прокурорската колегия. Ако това е политическият аспект на съдебната реформа, моите уважения, но политик не се става в рамките на мандат в съдебната система“, посочи Цацаров като, на практика, преповтори обвиненията на премиера Бойко Борисов към председателя на ВКС Лозан Панов, че участва в политически игри.

„Мисля, че спекулата със случилата се или неслучилата се съдебна реформа е оправдание за бъдещи планове на хора, които кроят криви сметки“, добави главният прокурор. След което заяви, че ще каже няколко думи по популярната румънска тема. “Може би някой трябва да си зададе въпроса, подхвана го проф. Велчев, колко разработки за корупция по високите етажи са влезли в прокурорските кабинети. Може би някои трябва да разбере, че от създаването си в настоящия вид, например, ГДБОП няма нито една разработка за корупция. Нито една. Може би някой трябва да разбере, че най-високото ниво, до което се е стигало, е председател на агенция. Но убеждението, че прокуратурата не е библиотека, в която има папки, папки, папки и главният прокурор ги натиска, за да не влязат в съда, е много лъжовно“, поясни главният прокурор.

По думите му „българската прокуратура има страшно много недостатъци, българският съд – също“. „Но българската прокуратура не трябва никога да се превръща в политически играч, който не търси възмездие, справедливост или наказание, а просто определя президенти, премиери, министри, така какво това става в северната ни съседка“, каза той и призова всички, които дават Румъния за пример в борбата с корупцията да прочетат доклада на ЕК за съседката ни, където се сочело, че в Румъния се наблюдава „пълно изоставане по корупцията по т.нар. средни и ниски етажи“. „Прокуратурата е на крачка от това да бъде консервирана изцяло и да бъде превърната в нещо, което тя не бива да става в никое общество”, каза още Сотир Цацаров.

„Що се отнася до Механизма за сътрудничество и оценка, моите уважения – аз имам повече доверие на препоръките на хора, които практикуват наука в тая зала, отколкото към тези, които практикуват чиновничество в Брюксел. Това не е евроскептицизъм, това не е отричането на практиката на ЕС. Механизмът за сътрудничество и проверка отдавна се е превърнал в механизъм само за проверка, сътрудничеството го няма, то се появи за първи път едва с този доклад. И понеже се е превърнал в такъв – той е станал един удобен политически инструмент. Моето скромно мнение, зная, че то звучи еретично, зная, че няма да бъде споделено, е, че в този си вид този механизъм не е полезен за България , той не дава никаква помощ на България, той дава само урозрителни оценки, резултатът от които е – подхранване на вътрешни политически борби. Колкото е вредно съд или прокуратура и техните ръководители да се изживяват като бъдещи участници и играчи в политическата сцена“, заключи Цацаров.

Лозан Панов: Ако продължим с „Ние ги хващаме, те ги пускат“ ще стигнем до съдебен борд

Преди Цацаров думата взе председателят на ВКС Лозан Панов, който припомни, че България от 9 години е член на ЕС, но на практика продължава да е под мониторинга на ЕК, най-вече заради неспособността да се справи с реформата в наказателното правораздаване. По думите му реалната опасност от разпад на ЕС е дала „известни предимства на противниците на тези реформи“. А резултатът от несправянето с поредицата от кризи в съюза, най-голямата, от които – бежанската, е това, че гражданите са много по-склонни да се доверяват на собствените си правителства, а не на Брюксел. Това, според Панов, е дало достатъчно аргументи на евроскептиците, че наказателното право и политика не са от компетентността на ЕС, а съществена част от националния суверенитет. Въпреки това, счита той, след Лисабонския договор ЕС е компетентен и има правно основание да приема правила и директиви в областта на наказателното право. Даде и пример – темата за създаване на единна европейска прокуратура не е намерила широк отзвук у нас, но за сметка на това широко се тиражира идеята за мониторинг на прокуратурата, осъществяван от европейски експерти. „Което някои дори считат като плавен преход към искане за въвеждане на съдебен борд“. Считам, че комисията навлезе в спиралата на прехвърляне на отговорността между съд и прокуратура. Именно за да избягаме от отговорност, да си припомним една фраза от близкото минало“ „Ние ги хващаме, те ги пускат“, със сигурност ще се наложи въвеждане на такъв борд“, предупреди Панов.

Чуждият опит не дава опит за плавно прехвърляне на работещи модели у нас и Дори и да сложим по един чужд експерт до всеки съдия и прокурор, съдебната система е национална, магистратите правораздават на базата на законите приети от НС и вътрешното си убеждение, поясни той и каза, че „проблемът е в това, че и законите и вътрешното убеждение са обект на критика от Брюксел“.

Припомни, че наскоро е бил критикуван от член на ВСС (Светла Петкова – б.а.), че няма нито един осъден за корупция по знакови дела. „Днес ще ви призная, че нямам никаква идея как се определя кои са знаковите дела и поне от встъпването ми в длъжност като председател на ВКС, не ми е известно в съда да са постъпвали дела с обвинителни актове срещу висши представители на съда, ако разбира се, това се има предвид под знакови дела“, каза съдия Панов и допълни, че вече се говори за разделяне на България от Румъния по Механизма за сътрудничество и проверка.

Той даде за пример едно от делата на бившия вътрешен министър Цветан Цветанов, който беше осъден на първа инстанция и окончателно оправдан от ВКС. „Това предизвика полемика заради контраста с решенията от първата съдебна инстанция. Така хората съвсем логично си задават въпроса дали оправдателните присъди на последната инстанция не са политическа корекция на политическата отговорност и строгост на предишните инстанции”, обясни председателят на ВКС. По думите му това дело блестящо доказва защо е било необходимо да се намали политическата квота във ВСС чрез конституционните промени.

По думите му историята с конституционните промени напомняла на вица, в който две майки обсъждат и едната казва, че иска дъщеря й да се омъжи за мъж с тяло на спортист и ум на професор, а след време като се срещнали другата я попитала дали това се е сбъднало и тя казала: „Почти, омъжи се за мъж с ум на спортист и тяло на професор“. „Всъщност, след гласуването на конституционните промени депутатите преместиха един човек от парламентарната квота от прокурорската колегия в съдийската. По този начин засилиха политическото влияние в съдийската колегия и гарантираха, за съжаление, неосъществяването на реформите в този обем и капацитет, който обещаваше „историческия компромис““, смята съдия Панов.

Той допълни, че целта на докладите на ЕК е да накарат България да спазва общите принципи на ЕС, но мониторингът продължава и до днес „именно заради несправянето в наказателното правораздаване“. Председателят на ВКС призова „да престанем да се самоунижаваме и да бъдем сочени с пръст, да покажем на българското общество и европейските ни партньори, че вече сме способни сами да осъзнаваме и решаваме своите проблеми“.

Месец след изборите – прокуратурата знае за бюлетините толкова, колкото и преди

Цацаров и Цветанов в сблъсък заради Делян Пеевски

Прокуратурата поиска имунитета на депутата от ГЕРБ

Пламен Стоилов и независимостта на съдебната власт – втора част

Пламен Стоилов и независимостта на съдебната власт – първа част

vks

ВСС отне управлението на Съдебната палата от председателя на ВКС, въпреки предупрежденията за хаос и щети

Пленумът възложи грижата за сградата на председателя на Софийския апелативен съд
sud-delo

ВСС засекрети одита за случайното разпределение на делата заради конфиденциалност и следствена тайна

Атанаска Дишева: Няма нито една констатация, че системата е пробита
Снимка: Дневник

Съдът ще гледа дела срещу неоснователни действия на администрацията по време на извънредното положение, реши Съдийската колегия

Свидетелства за съдимост ще се издават и на гише
Снимка: Дневник

Съдийската колегия изработва механизъм за реакция при посегателства срещу съдии заради зачестилите атаки срещу магистрати

Кадровиците защитиха четирима съдии, обект на атаки от страни по дела и злонамерени медийни публикации
vss

Съдийската колегия ще разследва съдия Андон Миталов. Председателят на ВКС: Знак към останалите, че за произнасяния могат да бъдат уволнявани

VSS

Съдийската колегия иска доказателства от правосъдния министър по предложението за уволнение на съдия Андон Миталов

Снимка: Дневник

Съдийската колегия ще поиска от САЩ допълнителна информация за съдия Андон Миталов

Председателят на спецсъда: Колегата се ползва с много добро име
vss

Съюзът на съдиите до ВСС: Уронва ли главният прокурор престижa на съдебната власт чрез създаване на впечатление за превръщането на прокуратурата в политически властови център

Снимка: Дарик

“Независим” и подчинен на главния прокурор да разследва обвинител №1, предлага правителството

Syd

Венецианската комисия: Механизмът за разследване на главния прокурор не бива да обхваща и председателите на върховните съдилища

Съветът на Европа призова управляващите да се откажат от проекта “Кирилов”

Вашият коментар