Най-мащабната реформа в съдебната власт. Така правосъдният министър определи проектите за промени в Конституцията и Закона за съдебната власт (ЗСВ). Законопроектът за ЗСВ бе представен днес от екипа на Министерството на правосъдието. В основата на измененията е залегнала идеята за широко съдийско самоуправление, засилване на отговорността, отчетността и независимостта на прокуратурата, подобряване на подбора на кадрите в съдебната власт чрез по-строги изисквания на входа, разгръщане на реалното атестиране и стриктни проверки за почтеност.
По думите на Иванов проектозаконът отговаря на 1/3 от предвидените мерки в Стратегията за реформа на съдебната власт, приета от парламента, както и на натрупаните международни препоръки към страната ни в областта на правосъдието. Министърът счита, че с приемането на закона страната ни може да разчита на отпадане на мониторинга от ПАСЕ, а в бъдеще – и на Механизма за сътрудничество и проверка на Европейската комисия. „Нашето желание е да видим професионална дискусия”, обясни Иванов. Проектът вече е качен на сайта на правосъдното ведомство, като оттам призовават всички заинтересовани лица да дадат становища по промените, които също ще бъдат публикувани. След месец ще започнат обществени обсъждания по конкретните теми, залегнали в законопроекта.
„Опорната точка, че няма бюджет за съдебната реформа е блъф”, каза Иванов като обясни, че ще се осигури финансиране от Оперативна програма „Добро управление”, преговори се водят и със Световната банка. „В момента, в който преценим, че има достатъчно високо ниво на консенсус или преценим, че имаме политическа отговорност, да го внесем (законопроекта – б.а.)”, уточни той. По думите му предложенията стъпват на „един многогодишен професионален дебат и нито една от обявените идеи не се появява сега”. Той припомни, че още през февруари 2012 г. най-авторитетните неправителствени организации, които работят в областта на правосъдието са представили идеи за продължение на реформата.
На въпрос на медиите какво ще се случи със законопроекта, ако не бъдат приети промените в Конституцията, с които ВСС се разделя на съдийка и прокурорска колегия, Иванов отговори: „Това не е въпрос към мен, на този въпрос ще трябва да отговарят политическите сили, ние сме им предложили цялостен пакет от реформи. Или да предложат нещо друго, или да обяснят защо не го приемат”.
Министърът коментира също, че целенасочената атака на БСП към него „маскира” липсата на позиция на партия по съществото на предлаганата реформа на съдебната власт. Вчера депутатът от БСП Чавдар Георгиев поиска оставката на Иванов, защото, по думите му, Народното събрание било „унижено” заради ратифицирането на тайно споразумение с Международния наказателен съд. Обвиненията обаче се оказаха напълно безпочвени – 14 други страни са подписали споразумението за релокация на свидетели, а документът представлява класифицирана информация, защото защитава живота и здравето на свидетели на съда.
Днес от прокуратурата обясниха, че критиките към министъра са напълно неоснователни, защото споразумението е подписано по време на официалното посещение на Председателя на Международния наказателен съд и на Генералния прокурор към съда в България на 20 ноември 2014 г. „Подписването му е осъществено от Министъра на правосъдието и Главния прокурор от една страна и от Председателя на МНС-от друга, след продължил близо три години процес на предварителна подготовка и съгласуване. Такива споразумения действат между МНС и множество други държави и съдържанието им не е публично”, се казва в официалното съобщение на държавното обвинение.
Иванов каза днес, че поведението на депутатите от БСП е „абсолютна безотговорност”. “Надявах се вчера да овладеем ситуацията в рамките на нещо, което очаквах да е недоразумение и хрумване на един конкретен светъл ум от БСП. Но тъй като и днес те продължават своята атака, искам да ги призова наистина да си дадат сметка, че за мен това се превръща в операция по маскиране на факта, че БСП няма позиция по съдебната реформа и не е случаен фактът, че острие на тази атака е депутат, който е разпределен за участие във временната комисия по Конституцията. Очевидно не се очаква от него да има кой знае каква позиция по същество и затова преминаваме в атаки срещу министъра, заплашващи националната сигурност и отношенията ни с такава важна институция, каквато е МНС”, подчерта министърът, който бе категоричен, че е сбъркан адресатът на атаката. „Не министърът или някоя от българските институции е преценила, че трябва да се запази конфиденциалност, а Международният наказателен съд. Тази преценка е уважена от 14 други страни. Разбира се, депутатите от БСП могат да са по-умни от тях”, каза още Иванов.
Той призова за повече отговорност към тази специфична материя, защото в противен случай се подлага на риск сигурността на страната. И образова червените депутати, че конфиденциалността на документа е въведена след убийството на 11 свидетели по един конкретен процес. “Текстът е бил през цялото време на разположение на депутатите в секретното деловодство на НС. Това кой е отишъл и е прочел и е реагирал адекватно не е тема, която аз трябва да коментирам. Иска ми се да видя от БСП позиция по същество. Виждам, че вече говорят, че те имат готов законопроект от времето на Зинаида Златанова. Да го сложат на масата и да го сравним с това, което ние предлагаме, за да видим колко сериозно и национално отговорно е тяхното поведение по отношение на съдебната власт. Съжалявам, но добрият тон в един момент става контрапродуктивен”, коментира Христо Иванов.
По думите му промените в ЗСВ целят дългосрочен ефект. Сериозно подобрение има в първоначалната цедка на кандидатите да станат съдии, прокурори и следователи. Освен проверка на знанията, в конкурсите ще въведат тестове за знания по европейското право и правото по правата на човека. „Това ще е важен сигнал към юридическите факултети да въведат адекватно съдържание по тези предмети”, мотивира се Иванов. Освен това кандидатите ще трябва да пишат и есе по съвременен проблем, което ще бъде помощен материал за оценяващите, които ще могат да си изградят представа за вижданията и качествата на кандидат-магистратите. „Искаме да започнем въвеждането на оценка на един по-широк набор от качества, включително и психологически профил”, обясни Иванов и даде за пример – сега се изискват медицински свидетелства, които са „абсолютна формалност” и не са индикация за характеристични проблеми.
Магистратите трябва да издържат на много високи нива на стрес, трябва да имат умения за разбиране на различни гледни точки, умения за комуникация, да съумяват да овладяват пристъпи на гняв, да умеят добре да организират работата си. Затова всички тези умения постепенно ще се инплантират в обучението в НИП. „Системата трябва да е способна първо да осигури помощ, а след това да наказва”, каза Иванов. Като част от комплексните мерки за първоначално и последващо обучение на магистратите ще се въведат индивидуални планове, които ще позволяват младшите съдии и прокурори да работят върху конкретни свои качества. „Твърде често виждаме хора, които не могат да си удържат нервите в съдебната зала, това не трябва да е повод за санкции”, посочи Иванов и обясни, че се предвижда веднъж в кариерата на магистрата да може при нарушение дисциплинарно наказание да се отлага.
Разширява се кръгът от институции, в които ще могат да се карат стажове. „Очакваме да възникне конкуренция за местата в съдилищата. Въвеждаме конкретни програми – обучителни планове за всеки стажант, проверявани от министерството”, презентира промените Иванов. Въвежда се и ограничение за явяването на теоритико-практичен изпит – един кандидат ще може да се явява само три пъти.
Повече за промените може да видите тук
1 коментар
Анонимен на 29.05.2015 в 18:57:52
Министър Иванов, нищо няма да се получи ако не се вслушате в хората и фирмите пострадали от "гнилите ябълки". За да има успех се искат Крумови закони срещу корумпирани и "натиснати" магистрати.