Прокуратурата е образувала две досъдебни производства за полетите на „Авиоотряд 28” и военни самолети в края на мандата на тройната коалиция, целия мандат на кабинета „Борисов”, както и по време на служебното правителство на Марин Райков, съобщиха от държавното обвинение. Делата са стартирали на 19 юни след постъпили сигнали от премиера Пламен Орешарски и от министъра на отбраната Ангел Найденов.
Софийската градска прокуратура разследва дали в периода от 01.05.2009 г. до 01.05.2013 г. длъжностни лица от Министерския съвет са нарушили служебните си задължения с цел да набавят за себе си и/или за другиго облага и от това са могли да настъпят неблагоприятни вредни последици за републиканския бюджет. Става дума за извършените полети в страната и чужбина със самолетите на “Авиоотряд 28″, като ще бъде проверявано и съответствието им с нормативните изисквания за работата на авиоотряда.
Днес след получено разрешение от Софийски градски съд е извършено претърсване в административната сграда на “Авиоотряд 28″ на територията на Летище София. В резултат на претърсването са иззети множество документи, касаещи организацията на работа и осъществените вътрешни и задгранични полети. Иззети са също документи и видеозаписи от т.нар. ВИП пунктове на Летище София. Процесуално-следствените действия са извършени от съвместен екип от следователи от следствения отдел на СГП и служители на Национална агенция по приходите, съобщават от държавното обвинение.
Второто дело е образувано на 20 юни в Софийската военноокръжна прокуратура срещу лица от Българската армия и Министерство на отбраната за длъжностни престъпления. Военните прокурори ще проверяват дали в периода от август 2009 г. до март 2013 г. длъжностни лица са превишили властта си, като са предоставили 51 пъти военни самолети и хеликоптери за ползване в страната и чужбина не за целите на въоръжените сили на Република България и от това са настъпили тежки последици – щети в размер на близо 813 000 лева. Действията по разследването се извършват от военни прокурори в базите Враждебна, Крумово и Безмер, както и в Националната служба за охрана (НСО). От прокуратурата съобщават също, че при пълно съдействие от страна на командването на военновъздушните сили са иззети множество документи, провеждат се и разпити на лица от летателния състав, както и на офицери от НСО, включително и на директора на службата.
И по двете досъдебни производства предстоят разпити на множество свидетели, за да бъдат установени пълните данни за полетите, съдържащи се в отправените към прокуратурата сигнали – маршрут, цел на ползване, заплащане на гориво, превозвани лица и т.н.
Скандалът с полетите на министрите от кабинета „Борисов” избухна през август миналата година, когато се разбра, че правителственият самолет “Еърбъс” е транспортирал съотборниците на премиера Бойко Борисов от отбора, известен повече като „Бистришките тигри” за футболна среща във Варна. Тогава обаче от прокуратурата не се заинтересоваха от случая, въпреки че според устройствения правилник на “Авиотряд 28″, който регламентира дейността му, той е “авиационен оператор за изпълнение на полети със специално предназначение и полети за нуждите на министерства и ведомства”. Правителственият авиоотряд е на подчинение към Министерския съвет.
Тогава Борисов обясни, че това не е първият път, в който “Авиоотряд 28″ се използва като такси за футболни отбори. Бившият премиер твърдеше, че полетът на Бистришките тигри е бил платен от втородивизионния отбор “Чавдар” (Етрополе) на „приятеля му” и бивш депутат от ГЕРБ Емил Димитров, който бе замесен в няколко гръмки скандала. “Да, пътували са. С писмо от футболния съюз сме си платили, както всички футболни клубове плащат, когато пътуват с него. Не виждам нищо лошо. Аз съм го давал поне 20 пъти да пътуват други отбори и не знам кое е тенденциозното в това. За “Левски” защо не питате? За “ЦСКА” защо не питате? Какъв по-различен отбор са “Бистрица”? Те не са ли момчета, какви са?”, попита тогава Борисов. Генералният директор на Авиоотряд 28 Пенчо Пенчев пък обясни пред Дневник, че не иска да го занимават с „глупости”, докато е в отпуска. Бившият транспортен министър Ивайло Московски пък твърдеше, че правителственият самолет е бил ползван многократно за „хуманитарни нужди, за превоз на най-различни футболни и спортни отбори”, а полетът на Бистришките тигри не е платен с държавни пари. Московски твърдеше, че всичко е напълно законно.
Впоследствие стана ясно, че и военната авиация е използвана многократно от кабинета „Борисов”. Миналата година бившият премиер Бойко Борисов и негови министри са използвали на два пъти военно-транспортния самолет “Спартан” и 12 пъти са летели с вертолет “Кугър”, съобщи в края на септември „Mediapool”. Сметките на Министерството на отбраната показват, че тези полети са стрували 251 569 лева и са с обща продължителност 50 часа и 55 минути. Разходите, които са отишли непредвидено за транспорт на ВИП-лицата от правителството, са били планирани за осигуряването на бойната подготовка на българските Военновъздушни сили (ВВС), а извършването им е довело до недостиг на пари за авиационно гориво и резервни части за летателната техника.
След сформиране на 42-то Народно събрание, специална парламентарна анкетна комисия се зае да проверява случаите, в които Борисов и кабинета са летели с правителствения авиоотряд и военната техника. Председателят на анкетната комисия депутатът от „Атака” Венцислав Лаков обяви, че според първоначалните данни правителствената авиация е летяла до “много екзотични маршрути” като “София – Рилски езера”, София – Шумен (Паламара), “София – ловни стопанства” и т.н.
Хаос и липса на документи
Нито Военновъздушните сили (ВВС), нито НСО имат задължение да пазят списъците с пътниците, летели с военни самолети и хеликоптери или с правителствения авиоотряд, съобщи днес председателят на парламентарната анкетна комисия Венцислав Лаков, след като депутатите от комисията близо два часа изслушваха командира на Военновъздушните сили генерал-майор Константин Попов, началника на НСО ген. Тодор Коджейков и командира на 16-а Транспортна авиогрупа полк. Димитър Иванов по казуса. Това на практика означава, че няма как да се „възстанови” кой точно е пътувал с „Авиоотряд 28” и военната техника. „Съществува пълен административен хаос. Ако при един граждански полет е ясно кой пътник кога и за къде е летял, се оказа, че нито ВВС, нито НСО имат задължение да пазят списъка на пътниците, летели с въздухоплавателни средства на ВВС и „Авиоотряд 28”, коментира Венцислав Лаков.
Като пример Лаков посочи, че НСО се интересуват от охраняваното от тях лице, но не и от хората, които го съпровождат. Освен това, подчерта депутатът от „Атака” само близо 167 хил. лв. от общо 841 889 лв., похарчени за полети с военна техника, са възстановени на ВСС.
„Изключително интересни са тези полети и пораждат въпроси – каква е била целесъобразността им, как се харчат парите на данъкоплатците. Полетите с въздушните таксита не са допринесли за повишаване на подготовката на младите пилоти. Това е така, защото полети с ВИП лица се поемат от опитни пилоти”, коментира Лаков и с това опроверга тезата на бившия премиер, че полетите имали и полезна, обучителна цел за младите пилоти. Председателят на комисията обясни също, че няма правно основание военните самолети и хеликоптери да се използват за превоз на ВИП лица. „Посочено е кои лица могат да ползват самолетите – министърът на отбраната, началникът на отбраната, командирите на въоръжените сили. Има една точка, в която се обяснява, че може да се ползва летателна техника и от други ведомства, но това става само след предварително сключен договор по предложение на началника на отбраната. Никъде не намерихме такъв договор да е сключван между МС и МО или МЗХ и МО. Изводът е, че изцяло незаконно са извършени тези полети”, каза Венцислав Лаков.